Quan va començar EL
KORFBAL?
. El korfbal és un esport que
nasqué als Països Baixos als voltants de l’any 1902, actualment es practica a
una bona pila de països, entre els quals destaquem els Països Baixos i Bèlgica.
. Va ser creat per un mestre
d’una escola holandesa, Nico Brokhuysen,
adaptant un joc popular suec.
El korfbal a casa nostra
. Concretament a Espanya es té
notícia de la seva arribada cap a l’any 1969 a la Costa del Sol a través d’un
holandès anomenat Leonardo Terol.
. Catalunya ha liderat a nivell
estatal un interès i un creixement de la practica esportiva envers aquest
esport.
. La selecció catalana
ha participat a competicions internacionals
.
El 2003 es va celebrar el centenari del korfbal i el campionat del món a
Holanda.
Característiques
generals del korfbal
.
El korfbal és un esport col·lectiu i
mixta
.
L’objectiu general del qual és encistellar la pilota a la cistella (“Korf”) contrària.
.
Un equip de Korfbal està format per 4 jugadors i 4 jugadores.
.
La superfície de joc en la qual es desenvolupa l’esport, és rectangular, entre
40-60 metres de llarg per 20-30 metres d’ampla.
.
L’alçada de les cistelles és de 3,5 metres fetes de mimbre i sense cap suport
com tenen en el bàsquet.
.
A cada meitat de camp es situen unes cistelles a una distància de 6,5 metres
respecte la línia de fons.
Com hi podem jugar a l’
Institut?
. En l’àmbit escolar es
practica en una pista de bàsquet o handbol. El camp es divideix en dues parts
iguals, mitjançant la línia central.
. La pilota que
s’utilitza normalment és com una de futbol nº5.
Quin
són els principals elements tècnics del korfbal ?
. Fintes, desmarcatges ofensius i defensius,
passades, marcatges individuals, llançaments alts, des de baix amb extensió i
de ganxo.
Existeix un reglament?
El
reglament del korfbal està recollit de forma íntegra a l’òrgan institucional
del qual depèn internacionalment, la federació
internacional de korfbal.
Aquestes són les normes
a respectar
- Per realitzar un punt és necessari que la pilota, llençada de forma reglamentària, hagi passat de dalt a baix la cistella contrària.
- Cada dos punts d’un mateix equip, es canvien les posicions del defensors i atacants, canvi de zona i funcions. Els defensors passen a ser atacants i els atacants seran defensors.
- Canvi de camp quan s’acaba la primera part.
- Quan la pilota quan toca la línia o sobrepassa els límits del terreny es considera fora de banda.
- El servei o posada en joc de la pilota, es realitza al iniciar el partit, al iniciar la segona part i desprès de cada punt marcat, en un punt del centre de la línia mitja del camp, realitzat per un dels jugadors atacants, és a dir l’equip que encistella executa el posterior servei.
- El penal és una falta o infracció derivada de una pèrdua l’ocasió de puntuar. És un llançament directe a 2,5m de la cistella.
- El servei neutral es produeix quan dos adversaris s’apoderen de la pilota sense un clar dominador, en aquesta situació l’àrbitre para el joc i realitza un llançament a l’aire perquè els dos jugadors, del mateix sexe, saltin i disputin la pilota.
- Per realitzar un punt és necessari que la pilota, llençada de forma reglamentària, hagi passat de dalt a baix la cistella contrària.
- Cada dos punts d’un mateix equip, es canvien les posicions del defensors i atacants, canvi de zona i funcions. Els defensors passen a ser atacants i els atacants seran defensors.
- Canvi de camp quan s’acaba la primera part.
- Quan la pilota quan toca la línia o sobrepassa els límits del terreny es considera fora de banda.
- El servei o posada en joc de la pilota, es realitza al iniciar el partit, al iniciar la segona part i desprès de cada punt marcat, en un punt del centre de la línia mitja del camp, realitzat per un dels jugadors atacants, és a dir l’equip que encistella executa el posterior servei.
- El penal és una falta o infracció derivada de una pèrdua l’ocasió de puntuar. És un llançament directe a 2,5m de la cistella.
- El servei neutral es produeix quan dos adversaris s’apoderen de la pilota sense un clar dominador, en aquesta situació l’àrbitre para el joc i realitza un llançament a l’aire perquè els dos jugadors, del mateix sexe, saltin i disputin la pilota.
Estan
prohibides les següents accions:
-
Tocar la pilota amb els peus
-
Córrer o caminar amb la pilota
-
Entregar la pilota de mà a mà a
un company sense realitzar un passada
-
Es prohibeix el contacte físic
-
També retenir, agafar o
empènyer l’adversari.
-
Defensar o marcar a un jugador
adversari del sexe contrari.
-
Jugar fora del límits de la
zona; un defensor no pot entrar a la zona d’atac, ni viceversa.
-
Moure la cistella quan
l’adversari llença.
-
Retenir la pilota més de 4
segons.
-
Llençar a cistella des de la
zona de defensa.
-
Situar-se a menys de 2,5 metres
d’un rival quan aquest efectua qualsevol tipus de servei.
- És penal, totes les faltes que
es fan al rival en el moment en que intenta aconseguir un punt, efectuant-se
des de el punt establert, tot i que en el moment del llançament s’ha de
saltar.
Què té de diferent el korfbal dels
altres esports?
Perquè practicar-lo a les classes
d’Educació Física?
Fomenta una sèrie
de principis de gran valor educatiu que són molt difícils d’ajuntar i agrupar
dins un mateix esport.
- Principi de cooperació: el joc sempre serà col·lectiu, treball en equip, obligant a l’equip a establir una relació social entre els jugadors i jugadores. Anul·la qualsevol indici d’individualisme, ja que no es pot avançar, retenir ni especular amb la pilota.
- Principi d’igualtat: el korfbal és un esport mixta i els jugadors només poden defensar jugadors del mateix sexe, a priori evitant les situacions i enfrontaments desigualitàries.
- Principi de joc net: el contacte està prohibit, amb la qual cosa el joc brut també. El reglament fomenta el joc net, evitant situacions confuses que poguessin ser mal utilitzades.
- Principi de generalització: el canvi de zona cada dos punts consecutius d’un equip evita les posicions i funcions fixes dins l’equip, és a dir l’especialització ,tan freqüent en tots els esports col·lectius.
- Principi de coeducació: en el mateix equip cohabiten, juguen, comparteixen, cooperen, competeixen i es relacionen nois i noies.
ACTIVITATS - KORFBAL
A.- Llegeix l'article "Més tècnica que força física" reflexiona respecte els següents punts:
(per poder llegir correctament l'article anomena i desa'l per augmentar el zoom)